Lcr متر هانتک

Lcr متر هانتک

دستگاه LCR متر ابزاری است که می تواند با دقت و سرعت بالایی میزان ظرفیت خازن ، مقاومت الکتریکی و اندوکتانس سلف را مشخص کند .

از LCR  متر با عنوان سلف سنج ، خازن سنج و اهم سنج نیز نام می برند

ممکن است برخی از مولتی مترها  نیز توانایی محاسبه اندوکتانس را داشته باشند.

این تجهیز الکترونیکی چند کاره برای کسانی که سرو کارشان با قطعات الکترونیکی است بسیار ضروری است و با توجه به ابعاد کوچک، کاربری آسان و باتری قابل شارژ ( در مدلهای دستی ) به ابزار محبوب آزمایشگاه های الکترونیکی تبدیل شده است.

انواع LCR  متر

دستگاه های LCR متر از نظر عملکرد داخلی به دو نوع آنالوگ و دیجیتال ، و از نظر ابعاد به دو نوع دستی و رو میزی تقسیم می شوند، که برخی از ویيگی ها و مزیت های انها در ادامه آمده است

LCR متر آنالوگ

دستگاه های مولتی متر و LCR متر قدیمی بصورت آنالوگ در بازار موجود بودند.

به این معنا که صفحه ایی مدرج به مقادیر محدودی از ظرفیت ها برای کاربر وجود داشت و یک عقربه متحرک با دقت نسبتا پایین مقدار اندازه گیری شده را نمایش میداد

البته این مدل قدیمی قیمت پایین تر، مصرف کمتر و ساختمان داخلی ساده تری نیز داشت به طوریکه اولا نیازی به مبدل آنالوگ به دیجیتال نداشت و دوما فقط از مقادیر محدودی از مقاومت ، خازن و سلف پشتیبانی میکرد.

LCR متر دیجیتال

در مدل جدیدتر که دیجیتال هستند صفحه مدرج جای خود را به صفحات LCD داده است .

همچنین محدودیت ها برای اندازه گیری ظرفیت خازن ، مقاومت و اندوکتانس سلف برداشته شده است و با استفاده از مبدل های آنالوگ به دیجیتال داخلی ، می توان هر المانی را به آن متصل کرد و مقدار اندازه گیری شده را همراه با یکای ان در صفحه LCD مشاهده کرد

این مدل از سرعت و دقت بالاتری نسبت به مدل های قبلی برخوردار است.

 

تفاوت LCR متر دستی و رومیزی

LCR مترهای دستی از مزایایی چون سبک و قابل حمل بودن برخوردارند تا آن را به ابزاری تبدیل کنند که می تواند همیشه همراه مهندسان و با انتقال به محل کار یا محل های دیگر کمک دست آنها باشد.

همچنین این نوع دارای باطری قابل شارژ است به این معنا که دیگر لازم نیست همواره به برق متصل باشد.

LCR مترهای دستی نیز از منبع داخلی AC جهت تست و اندازه گیری امپدانس استفاده میکنند بنابراین در این نوع نیز دقت اندازه گیری تا 0.1% داریم در اغلب مدل های جدید تر از فرکانس های تست متفاوت و نیز خروجی USB جهت اتصال به کامپیوتر پشتیبانی می شود.

LCR متر رومیزی

همانطور که از اسم آن پیداست این مدل در قیاس با مدل های دستی سنگین تر ، ثابت و دارای پایه برای قرارگیری روی میز است.

در این مدل خبری از باتری قابل شارژ نیست و نیاز است دستگاه را برای روشن شدن و کار به برق شهر متصل کرد.

اما این حجم بیشتر برای کاربر ، اندازه گیری های دقیق تر و کاربرد های بیشتری به ارمغان می آورد.

از جمله آن ها فرکانس های قابل تنظیم و دقت اندازه گیری تا 10 برابر بیشتر از مدل های دستی است.

همچنین این دستگاه ها از قابلیت بایاس DC ولتاژ و جریان و همچنین کالیبراسیون قطعات پشتیبانی می کند.

نحوه عملکرد LCR متر

می دانیم که مولتی مترها دستگاه هایی هستند که از طریق بایاس DC و اعمال ولتاژ به دو نقطه اندازه گیری شده بصورت سری یا موازی ، می توانند پارامترهای مختلفی را برای ما اندازه گیری کنند.

به دلیل ولتاژ Dc ، مولتی متر نمی تواند امپدانس را محاسبه کند و براساس تکنیک محاسبه زمان شارژ و دشارژخازن ، به ما ظرفیت خازن را نشان میدهد.

اما در دستگاه های LCR متر دیجیتال با استفاده از تکنیک ولتاژ AC و محاسبه امپدانس، به دقتی ده برابر بیشتر از مولتی مترهای دیجیتال رسیده ایم .

تکنولوژی ساخت در LCR مترها بر اساس اعمال ولتاژ Ac میباشد و از این طریق امپدانس و زاویه فاز بین ولتاز و جریان را محاسبه می کند تا پس از آن بتواند اندوکتانس و ظرفیت خازن را بدست آورد.

یک  Lcr متر هانتک معمولا 3 خروجی جهت اندازه گیری قطعات و یک خروجی برای کالیبراسیون دارد تا خطا را کاهش دهد و دقت خوبی به کاربر ارائه دهد.

نکات مهم جهت انتخاب دستگاه LCR متر

فرکانس تست: یکی از پارمترهای مهم خازن سنج در اندازه گیری ظرفیت خازن ، فرکانس آن است

بنابراین یک دستگاه  LCR متر باید بتواند از فرکانس های پرکاربرد و متنوع پشتیبانی کند. معمولا LCR متر های رومیزی توانایی تست با فرکانس های بالاتر را دارا میباشند.

پارامترهای قابل اندازه گیری: اما کاربرد LCR متر وقتی مشخص میشود که دقیق تر با پارامترهایی که می تواند برای ما اندازه بگیرد آشنا شویم

هر LCR متر پارامترهای L ( اندوکتانس سلف) ، C ( ظرفیت خازن ) و R ( مقاومت الکتریکی) را یعنوان اهداف اساسی خود اندازه میگیرد.

از دیگر قابلیت های این دستگاه می توان به اندازه گیری پارامترهایی همچون Q ( ضریب توان ) ، D ( ضریب اتلاف) ، سوسپتانس ( بخش موهومی  امپدانس ) ، کنداکتانس ( هدایت الکتریکی ) و اندازه گیری ESR خازن ( بخش حقیقی امپدانس) اشاره کرد.

قابلیت ااندازه گیری خودکار : LCR متر هایی که از قابلیت اندازه گیری خودکار Auto Measurements بهره میبرند بلافاصله پس از اتصال قطعه به دستگاه ، میتوانند نوع قطعه را شناسایی کنند و مقادیر مورد نظر را اندازه گیری و نمایش دهند.

برای مثال کافیست یک سلف به آن متصل کنید تا عبارت L در نمایشگر ظاهر شود و عدد اندوکتانس به همراه یکای آن در صفحه نمایش LCR متر خودنمایی کند.

Lcr متر هانتک Lcr متر حرفه ای